CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, April 2, 2011

tiPs meLupAkAn OrAnG yAnG diCiNtAi``````



Hari ini Jijah punya banyak masa untuk mengupdate blog Jijah. Entry yang sekarang ni Jijah nak kongsi dengan semua awak-awak semua tips buat melupakan seseorang yang pernah atau masih kita cintai kerana Jijah juga sedang mengunakan tips-tips ni untuk melupakan seseorang.


Melupakan seseorang yang dicintai memang sangat berat dan susah,macamana Jijah tau??  karena Jijah  sendiri pernah atau dengan lebih tepat nya sedang mengalami hal yang sama. Jijah sangat bersyukur karena Tuhan (Allah s.w.t), keluarga dan juga sahabat-sahabat telah memberikan satu perasaan yang membuat Jijah menjadi lebih kuat.
Jadi apa harus kita melakukan? Berbagai pendapat bermunculan. Ada yang berkata: mengapa untuk dilupakan, bukankah dia pernah menjadi bagian yang terbaik dari hidup kita. Ada lagi yang berkata: cukup saja dikenanglah, itu akan lebih baik.

Jadi apa tindakan yang terbaik? Semua tergantung dari diri sendiri, bagaimana kita menyikapi kehidupan ini. Setiap orang pasti berbeza, tapi perbezaan itu dikeranakan tingkat ego seseorang. Bagi kita yang mempunyai mental kuat dalam menghadapi berbagai perubahan dalam kehidupan, cukup saja sebagai kenangan yang mungkin tak terlupakan. Namun bagi kita yang tidak peka terhadap perubahan, ada beberapa tips untuk melupakan seseorang yang dicintai. Supaya tidak selalu terjebak oleh masalalu yang harus ditinggalkan.



Tips melupakan seseorang yang dicintai:
Jangan pernah ingin melupakan dia, semakin ingin melupakan maka semakin mengingatnya. Ini adalah lumrah alam.

  1. Buka mata dan fikiran bahawa hidup masih panjang. Sedarkan diri yang masih banyak yang boleh kita lakukan dan kita capai. Kita harus terus berlari dan jangan berhenti hanya kerana masalah yang mematikan kita.
  2. Bangunkan kekuatan mental yang baru dan lebih kuat. Kerana dalam berhubungan dengan siapa saja yang sekarang menjadi kawan besok mungkin menjadi lawan.
  3. Sedar yang bahawa dia bukan segala-galanya. Yang terutama adalah diri kita sendiri, kita harus hidup tergantung pada apa yang menjadi keperluan. Mereka boleh ada juga boleh tidak ada
  4. Setiap bertambah 1 orang dalam hidup kita, berarti kita menambah 1 masalah dalam hidup kita.
  5.  Perbanyak ibadah dan berdoa yang sungguh-sungguh kepada Allah. Minta kepada Allah SWT untuk membalikkan rasa cinta Anda kepada si dia menjadi rasa hambar kepadanya. 
  6. Kalau sudah putus, jangan terlalu berangan-angan untuk kembali lagi.
  7. Jika Anda teringat dengan kebaikannya atau saat-saat indah dengannya, imbangi ingatan tersebut dengan mengingat-ingat kekurangannya atau saat-saat yang paling menyakitkan dengannya.
  8. Sibukkan diri dengan aktiviti yang mengunakan tenaga dan fikiran, sehingga kita tidak punya waktu untuk memikirkannya.
Ok..buat masa ni cuma ini saja tips yang boleh Jijah kongsi lagi pun nak tulis panjang-panjang takut membosankan je..Tapi memang begitulah kehidupan…. Kita harus boleh menerima kenyatan, dan semua kembali pada diri sendiri, bagaimana kita fikiran dan sikap mental dalam menghadapi perubahan, sekaligus nekad untuk berubah sehingga semampu yang mungkin... 

Tapi nih cara yang selalu Jijah buat, Jijah akan tulis kat satu kertas penuh yang Jijah benci orang yang Jijah cuba untuk lupakan tuh..
Mcam nih..


.

1 comment: